ΕΛΒΟ και Δημόσιες Εταιρείες, μια βιαστική κίνηση;

 


Του Βασίλη Κωστάκη* 


 Πρόσφατα ολοκληρώθηκε η πώληση της Ελληνικής Βιομηχανίας Οχημάτων στην SK Group και στην Plasan (εταιρεία ισραηλινών συμφερόντων), οι οποίες θα ελέγχουν το 79% της Σαλονικιώτικης βιομηχανίας, ενώ το δημόσιο θα ελέγχει το 21%. Μπορούμε να πούμε με ασφάλεια πως θα ξεκινήσει ένα νέο πρόγραμμα με τόσο στρατιωτικά όσο και πολιτικά Ελληνικά οχήματα υπό την ονομασία της νέας ΕΛΒΟ και θα δημιουργήσει πολλές νέες θέσεις εργασίας. Όμως, το θέμα που προκύπτει με την ιστορική βιομηχανία είναι ότι πωλήθηκε έναντι 3 εκατ.€ με βασικό επιχείρημα ότι «αντιστοιχεί στην αξία των ακινήτων και του εμπορικού σήματος, αφού ο εξοπλισμός που παραμένει στις εγκαταστάσεις θεωρείται παρωχημένος και εν πολλοίς άχρηστος» (Καθημερινή, Μπέλος Η.), πράγμα που θα πρέπει να μελετηθεί λίγο περισσότερο. Γενικότερα, παρατηρούμε τα τελευταία χρόνια μία υποτίμηση της δημόσιας περιουσίας σε τέτοιου είδους διαγωνισμούς, γεγονός το οποίο δημιουργεί πολλά ερωτήματα.

 Αρχικά, η ΕΛΒΟ αποτελεί ίσως μία από τις πιο παλιές βιομηχανίες που έχουν επιβιώσει μέχρι σήμερα, με έτος ίδρυσης το 1972 με την ονομασία Στάγιερ Ελλάς Α.Β.Ε. με σκοπό την παραγωγή και διάθεση φορτηγών οχημάτων, γεωργικών ελκυστήρων και σταθερών κινητήρων. Το 1986 με τη μεταβίβαση της Αυστριακής συμμετοχής στο Ελληνικό Δημόσιο η εταιρεία μετονομάσθηκε σε ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ ΟΧΗΜΑΤΩΝ Α.Β.Ε. (ΕΛΒΟ Α.Β.Ε.). Στη συνέχεια, τον Αύγουστο του 2000, μετά από διεθνή διαγωνισμό το 43% των μετοχών της Ελληνικής Βιομηχανίας Οχημάτων Α.Β.Ε., καθώς και το μάνατζμεντ, πέρασαν στην ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε. - ΟΜΙΛΟΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ. Τον Ιούνιο του 2010 η ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε. – ΟΜΙΛΟΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ αποχωρεί από την διοίκηση της εταιρείας την οποία αναλαμβάνει το Ελληνικό Δημόσιο. Πλέον, το Ελληνικό Δημόσιο ελέγχει το 21% της εταιρείας, ενώ το 79% έχει η ισραηλινών συμφερόντων Plasan, με επικεφαλής τον Σάμυ Κατσάβ (του ομίλου Samy Group που ελέγχει τις εταιρείες Israeli Weapons Indusries (IWI), Meprolight Ltd., Israel Shipyards Ltd. και Uni-Scope Optical) έναντι του πενιχρού ποσού των 3εκατ.€ - για τους ποδοσφαιρόφιλους αυτά τα λεφτά είναι ίσα με το νέο ετήσιο συμβόλαιο του Ελ-Αραμπί και του Σεμέδο. 

 Πιο συγκεκριμένα, η κοινοπραξία με αυτή την αμοιβή αποκτά τα εξής περιουσιακά στοιχεία: τρία οικόπεδα έκτασης 270 στρεμμάτων στη βιομηχανική περιοχή της Σίνδου, κτιριακές εγκαταστάσεις, εξοπλισμό και δικαιώματα πνευματικής και βιομηχανικής ιδιοκτησίας, όπως το σήμα και ο διακριτικός τίτλος «ΕΛΒΟ», και κάθε άλλο δικαίωμα διανοητικής ιδιοκτησίας, όπως τεχνογνωσία, σχέδια, άδειες ΙΤ και πατέντες που έχει τυχόν κατοχυρώσει η εταιρεία (Καθημερινή, Μπέλος Η.). Από αντικειμενικής απόψεως,  η βιομηχανία που έχει κατασκευάσει δεκάδες χιλιάδες στρατιωτικά οχήματα Steyer, όπως επίσης και χιλιάδες αστικά λεωφορεία και πυροσβεστικά οχήματα, δεν αξίζει μόνο 3εκατ.€ για το 79%(!) της εταιρείας. Αξίζει να σημειωθεί, επιπλέον, ότι το επενδυτικό πρόγραμμα της εταιρείας θα είναι ύψους 100 εκατομμυρίων σε βάθος χρόνου, το οποίο αποδεικνύει ότι η Plasan και SK Group μπορούσαν να καταβάλουν ακόμα μεγαλύτερο ποσό για την απόκτηση της ΕΛΒΟ. Υποθετικά μιλώντας με 3εκατ.€ θα μπορούσαν να βρεθούν πολλοί άλλοι Έλληνες να αναλάβουν την ΕΛΒΟ, όπως ο κ. Γλίνης που θα έχει στην ΕΛΒΟ 2020 Α.Ε. το 4,8%, καθώς καλό είναι να υπάρξει η συσπείρωση του εθνικού κεφαλαίου, δίνοντας περισσότερα έσοδα σε θυλάκια Ελλήνων και σε ελληνικά εργατικά χέρια που θα προσληφθούν. 

 Επίσης, γνωρίζουμε με τα μέχρι στιγμής στοιχεία πως θα υπάρξει μεγάλη «επανάσταση» στον τομέα της καινοτομίας και της κατασκευής οχημάτων τόσο επαγγελματικών όσο και πολιτικών στο μέλλον από την ΕΛΒΟ 2020 Α.Ε. με παραγωγή 1.000 λεωφορείων - εκ των οποίων πολλά θα είναι ηλεκτρικά - για τις αστικές συγκοινωνίες σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη (Law&Order), πράγμα που μόνο ευχάριστο μπορεί να είναι. Συνάμα, θα δημιουργηθούν πολλές θέσεις εργασίας - οι οποίες θέλουμε να πιστεύουμε ότι θα απορροφήσουν τους Έλληνες κατοίκους της Θεσσαλονίκης - για εργατικό και επιστημονικό προσωπικό δίνοντας επιτέλους μία λύση στην ανεργία για την περιοχή. 

 Σημαντικό είναι, επίσης, το ότι θα υπάρξουν (επιτέλους) Ελληνικά οχήματα στην αγορά, πράγμα που θα δημιουργήσει ένα θετικό εμπορικό ισοζύγιο στην Ελληνική αγορά δίχως να μεταφέρουμε το συνάλλαγμα μας στο εξωτερικό και δίνοντας σε δεύτερο χρόνο ευκαιρία για εξαγωγές, βάζοντας την οικονομία σε μία τροχιά ανάκαμψης με βάση την παραγωγή.

 Τέλος, είναι σημαντικό βήμα για την αμυντική βιομηχανία το γεγονός ότι η ΕΛΒΟ πλέον θα μπει σε στάδια μαζικής παραγωγής, δημιουργώντας πολλά στρατιωτικά οχήματα που είναι πιο χρήσιμα από ποτέ για να αντικαταστήσουν τα «γέρικα» ΤΟΜΠ του Ελληνικού Στρατού. Φυσικά αξίζει να τονισθεί και πάλι η συνεισφορά στην καταπολέμηση της ανεργίας και το άνοιγμα νέων θέσεων εργασίας για επιστημονικό δυναμικό.

 

Πηγές:

Εικόνα:

https://images.app.goo.gl/8tWUmQsjK37zs1HS6

Βιβλιογραφία και ιστότοποι:

ΕΛΒΟ: Τα ηλεκτρικά λεωφορεία στο πρόγραμμα παραγωγής. Law&Order. Ανακτήθηκε από: https://www.lawandorder.gr/Article/106088/oikonomia/elbo-ta-ilektrika-leoforeia-sto-programma-paragogis

Στους Ισραηλινούς πέρασε και επίσημα η ΕΛΒΟ! Newsauto. Ανακτήθηκε από: https://www.newsauto.gr/news/stous-israilinous-perase-ke-episima-i-elvo/

Με 21% το ελληνικό Δημόσιο στη νέα ΕΛΒΟ. Καθημερινή. Ανακτήθηκε από: https://www.kathimerini.gr/economy/561263011/me-21-to-elliniko-dimosio-sti-nea-elvo/

Ολυμπιακός: Τα νέα συμβόλαια των Σεμέδο, Ελ Αραμπί, Μασούρα. Gazzeta. Ανακτήθηκε από: https://www.gazzetta.gr/football/superleague/article/1563907/olympiakos-ta-nea-symvolaia-ton-semedo-el-arampi-masoyra

Ιστορικό. ΕΛΒΟ. Ανακτήθηκε από: http://www.elvo.gr/el/content/%CE%99%CF%83%CF%84%CE%BF%CF%81%CE%B9%CE%BA%CE%BF.32/

 

* Ο Βασίλης Κωστάκης είναι προπτυχιακός φοιτητής της ΣΕΦΑΑ ΔΠΘ Κομοτηνής.

 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ταϊβάν: Η Ουκρανία της Ασίας

Η Κίνα του 21ου αιώνα και ο Νέος Δρόμος του Μεταξιού

Διακόσια χρόνια μετά